Introductieprogramma OER geeft houvast

875 keer bekeken 0 reacties

#OERverhalen - Goed nieuws! Programma OER krijgt er steeds meer collega’s bij. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze nieuwelingen snel hun draai vinden? We vroegen Maud Smit en Hanneke Puts naar hun ervaringen met het introductieprogramma.

Programma OER groeit hard. Inmiddels werken we aan 24 projecten en dat aantal zal in 2023 nog verder oplopen. Om de projecten goed te blijven uitvoeren hebben we nieuwe mensen nodig. Het afgelopen half jaar mochten we al een aantal nieuwelingen verwelkomen. Om ze goed beslagen ten ijs te laten komen, stelde het Leerteam OER een uitgebreid inwerkprogramma samen.

In maart hielden we vier sessies met verschillende thema’s, bedoeld voor de collega’s die begin dit jaar zijn gestart. Tijdens de kick-off was er aandacht voor de bijdrage en de rol van de samenwerkende rijksdiensten: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat. Hierbij lag het accent op kennismaken. Ook de online-omgeving voor programmamedewerkers werd toegelicht. Hierop zijn onder andere het Smoelenboek en de OERbox te vinden. In de OERbox staan stappenplannen, factsheets en presentaties die de medewerkers van OER ondersteunen bij de aanpak van projecten. De informatie is samengesteld door collega’s op basis van de opgedane kennis en lessen in het programma.

Het meest heb ik geleerd van de sessies over marktbenadering, contractbeheersing en projectmanagement. Ik heb een technische achtergrond en dit is allemaal nieuw voor mij. Je bent je van veel dingen niet bewust dat die er ook bij horen. (Maud Smit)

Volgens deelnemer Maud Smit, technisch manager bij RWS, hebben de sessies van het inwerkprogramma haar geholpen om structuur te vinden: ‘Wat ik hier voornamelijk uit meeneem is Wie moet ik waarvoor hebben? Heel fijn ook dat er veel gewerkt is met praktijkvoorbeelden. Je krijgt zo een goed beeld van waar je aan werkt en waar je naartoe gaat. Wanneer komt wie om de hoek kijken? Wat is jouw rol? Het geeft houvast als je je eigen plekje kent en weet waar jij staat in het plaatje en waar je collega’s staan. Ik heb nog niet eerder op zo’n grote schaal en met zoveel partijen aan projecten gewerkt. Het verbaasde me hoeveel er komt kijken bij de uitvoering daarvan.’

De tweede sessie ging over Leefomgeving en de borging daarvan in de projecten. Hoe borg je ecologie in je project, wat kan je borgen en op welke manier? Er was onder andere een presentatie over ‘Zon op water’ waarbij de projecten Krammer- en Kreekraksluizen uitgelicht werden. Een volgende sessie was gewijd aan marktbenadering (hoe pakken we dat aan in OER?) en werd gegeven bij en door collega’s van het Rijksvastgoedbedrijf.

Ik heb inzicht gekregen in de veelheid aan randvoorwaarden, maar ook in het hoge kennisniveau over specialistische onderwerpen bij de mensen van RWS die daarover vertelden. Er zit heel veel ervaring binnen de organisatie. (Hanneke Puts)

Deelnemer Hanneke Puts (RVO), omgevingsmanager bij OER, vertelt: ‘Wat me het meest verrast heeft, is de veelheid aan onderwerpen en randvoorwaarden die je tegenkomt als je een energieproject langs rijkswegen wilt ontwikkelen en realiseren. In korte tijd hebben we talrijke sessies met veel inhoud doorlopen. Het hoge tempo versnelt het leren. Ik heb veel opgestoken van de onderlinge uitwisseling tijdens de sessies. Door de vragen van anderen leer je over de rol van technisch manager of projectleider. Hoe vult een RWS’ers de rol van omgevingsmanager in en hoe doen RVO-collega’s dat?’

Tot slot was er een middag waarin we het thema ‘Haalbaarheid en projectbeheersing’ onder de loep  namen. Hierin ging het onder andere over governance, economische haalbaarheid van projecten en de adviesrol van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ook SDE en andere subsidievormen kwamen die middag aan bod.

Uit de evaluatie die het Leerteam hield, kwam naar voren dat de deelnemers het inwerkprogramma leuk en zinvol vonden. De opbouw van het programma en de praktijkverhalen kregen de meeste waardering. Ook zijn de nieuwe collega’s enthousiast over een mogelijke vervolgsessie. Daarin zouden volgens hen in ieder geval de verschillende rollen in OER-projecten, zoals de rol van omgevingsmanager en projectleider, en de samenwerking daartussen aan bod moeten komen. Het Leerteam kreeg de tip mee om e-learnings te ontwikkelen die nieuwe medewerkers kunnen raadplegen ter voorbereiding op de sessies.

Heb je interesse om het programma OER binnenkort te komen versterken? Houd dan de website werkenvoornederland.nl in de gaten voor de nieuwste vacatures.

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen