CE Delft heeft onderzoek uitgevoerd naar vijf varianten van tijdsafhankelijke nettarieven. Hiervoor is een gedetailleerde modellering uitgevoerd van het toekomstige energieverbruik en de potentie van flexibiliteit. Hieruit volgen vier conclusies: Tijdsafhankelijke nettarieven grootverbruikers (CE Delft)
In deze studie van Revnext (2024) is verkend hoeveel tank- en laadinfrastructuur er nodig is op de verzorgingsplaatsen voor diverse wegmodaliteiten (personen, bestel- en vrachtwagens) in 2050. De studie vormt de basis voor analyses van beschikbare netcapaciteit. Onderzoek: Dekkend netwerk laadinfrastructuur VZPT (Revnext)
Slim laden maakt vraagsturing en tijdelijke opslag via miljoenen elektrische voertuigen mogelijk. Het maakt het energiesysteem flexibeler en is daarmee onmisbaar voor de transities in mobiliteit en energie in Nederland. De NAL ziet slim laden als een "must have". Slim laden voor iedereen - Actieplan (NAL)
Congestieverzachters dragen bij aan meer ruimte op het elektriciteitsnet. Voor congestieverzachters gelden er andere criteria dan voor de categorieën veiligheid en basisbehoeften. Netbeheerders hebben criteria opgesteld op basis van de Netcode Elektriciteit. Wanneer bent u een congestieverzachter? (Enexis)
Deze presentatie van Netbeheer Nederland geeft inzicht in de dataproducten die vanuit Netbeheer Nederland worden gemaakt/verwacht. De " Roadmap Data Delen voor de Energietransitie" wordt ieder kwartaal geupdated. Roadmap data energietransitie (Netbeheer Nederland)
De landelijke capaciteitskaart bestaat uit een overzichtspagina die een totaalbeeld van congestie weergeeft, een kaartlaag over de situatie van TenneT (HS-niveau) en een kaartlaag over de over de situatie bij de regionale netbeheerders (MS-niveau). Capaciteitskaart Elektriciteitsnet (Netbeheer Nederland)
Deze digitale presentatie geeft inzicht in de voortgang van het uitbreiden van het Nederlandse Energienetwerk. De uitdaging waar tot 2050 aan werken in Nederland is enorm. De presentatie deelt inzichten vanuit alle regionale netbeheerders en TenneT. Stand van de Uitvoering Q1 2025 (Netbeheer Nederland)
Bedrijven en de industrie investeren volop in verduurzaming, maar lopen tegen problemen aan door tekort aan transportcapaciteit. Om te zorgen dat Nederland kan blijven verduurzamen, is het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) opgezet. Landelijk actieplan netcongestie (Netbeheer Nederland)
Ieder kwartaal informeert de RVO over de prijzen van rijden op elekriciteit, brandstof en waterstof, op basis van de prijzen van afgelopen kwartaal. Er bestaan ook andere alternatieve brandstofsoorten. Deze vallen buiten deze prijsvergelijking omdat hun verbruik wisselt. Vergelijk de prijs: Elektrisch, brandstof, waterstof (RVO)
Bureau Energieprojecten coördineert de vergunningverlening van grote energieprojecten. Bij grote energieprojecten moeten gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk vaak ieder hun besluiten nemen zoals vergunningen en ontheffingen. Projecten nationale energie-infrastructuur (RVO)
Het Loket Netcongestie van de RVO bevat relevante informatie voor ondernemers en beleidsmakers over netcongestie en mogelijke oplossingen en best practices. Dit geldt voor alle sectoren, niet enkel specifiek voor mobiliteit en laadinfrastructuur. Digitaal Loket Netcongestie van de RVO
Het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) is een adaptief en lerend programma met Rijk, medeoverheden, netbeheerders en marktpartijen gericht op het aanpakken van de toenemende druk op het elektriciteitsnet en het verminderen van netcongestie in Nederland. Voortgangsrapportage Landelijk Actieprogramma Netcongestie
Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend bij de ACM voor het wijzigen van de codes elektriciteit. Met het voorstel worden voorwaarden voor het gezamenlijk afsluiten van een groepstransportovereenkomst aan de codes toegevoegd. Voorstel codewijziging groepstransportovereenkomst
Met dit codebesluit wijzigt de ACM de Netcode elektriciteit. De netbeheerders worden verplicht om in congestiegebieden, in afwijking van het ‘first come, first served’ (FCFS) beginsel, het vastgestelde prioriteringskader en prioriteringsproces toe te passen. Codebesluit prioriteringsruimte bij transportverzoeken
Dit codebesluit introduceert de ACM twee nieuwe alternatieve transportrechten; tijdsduurgebonden- en tijdsblokgebonden transportrecht. Tijdsduurgebonden transportrecht geeft recht op transport gedurende min. 85% van de uren op jaarbasis. Codebesluit Alternatieve transportrechten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een overzicht gemaakt van alle maatregelen die door de ACM zijn of worden getroffen om de problematiek van netcongestie te verminderen. Netcongestie speelt zich vooral af op piekmomenten. Overzicht en inzicht congestiemaatregelen ACM
Programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed Programma Stopcontact op Land
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.