Programma Stopcontact op Land

“Nederland schakelt over op duurzaam vervoer: in 2050 is alle vervoer emissieloos. Dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord. In In 2030 verwachten we bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Al deze duurzame voertuigen moeten opgeladen worden. Dat kan alleen met een goed en dekkend laadnetwerk. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werkt sinds 2019 aan deze opgave.”
(bron: www.agendalaadinfrastructuur.nl)
Het Rijk is verantwoordelijk voor het Nederlandse hoofdwegennet. Daarbij hoort ook het mogelijk maken van de energietransitie op verzorgingsplaatsen (benzinestations). Door de huidige stijging in het aantal elektrische auto’s zal de vraag naar snellaadcapaciteit op deze verzorgingsplaatsen tot 2050 blijven toenemen, zeker aangezien ook de laadvraag van elektrische vrachtauto’s in deze periode zal stijgen.
Een toekomstbestendige netaansluiting
Op dit moment hebben de verschillende partijen op en om de verzorgingsplaatsen ieder nog hun eigen aansluiting op het elektriciteitsnet. Denk aan laadexploitanten, de shop en een restaurant. Maar hoe meer de behoefte aan elektriciteit groeit, hoe vaker ze hun eigen aansluitingen zullen moeten verzwaren. Dat is zonde van het geld, bovendien wordt daarmee de kans om aansluitingen (en daarmee kosten) te delen, gemist.
De uitdaging is om een toekomstbestendige netaansluiting aan te leggen, die in de groeiende elektriciteitsvraag van alle partijen op en om de verzorgingsplaats in 2050 kan voorzien. Deze aansluiting is bedoeld voor zowel de afname als opwek van energie. Uiteindelijk is het streven om deze aansluiting te realiseren op bijna alle verzorgingsplaatsen in Nederland.
Het programma Stopcontact op Land
Bij het realiseren van zo’n toekomstbestendige, collectieve netaansluiting, komen flink wat vragen kijken. In het pilot- en leerprogramma Stopcontact op Land (SOL) probeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze te beantwoorden.
Zo onderzoekt het pilot- en leerprogramma onder andere wat redelijkerwijs de elektriciteitsvraag in 2050 zal zijn. Maar ook welke afspraken, contracten, en wetgeving er moeten worden opgezet, en hoe een dergelijk project kan worden gefinancierd. Daarnaast is de technische realisatie van deze aansluiting, evenals het beheer en onderhoud, iets waar het programma aan werkt. En omdat veel dingen zich het best laten leren in de praktijk, is er een pilot gestart waar de eerste toekomstbestendige netaansluiting wordt gebouwd.

 

 Terug naar home 

 

 

Populaire items

{"tabBasic":{"type":"items","title":"Populaire items","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"65","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","twitterDisplayHeight":"800","listIcon":"icon-doc-text","topn":"10","orderBy":"contentPage_viewCount DESC","targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"266638"},"layout":{"template":"carousel","showDescription":false,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":false,"showUpdater":false,"showMore":true,"showUserOccupation":false,"showUserExpertise":false,"showUserOrganization":false,"showUserMemo":false,"showDate":false,"showImages":false,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

Cookie-instellingen