In alle zes gemeenten langs de Duurzaamheidsroute A35, Almelo, Borne, Enschede, Hellendoorn, Hengelo en Wierden hebben we gemerkt dat u erg betrokken bent bij dit onderwerp.
Waar staan we nu?
Met de pilot zijn we aan het onderzoeken of het traject N35/A35 geschikt is voor grootschalige zonne-opwek. Hiervoor hebben in september en oktober dit jaar honderden betrokken inwoners en ondernemers met ons meegedacht over geschikte locaties, ontwerpen en randvoorwaarden, via (online) bijeenkomsten in uw gemeente en via enquêtes.
Alle opgehaalde informatie is verwerkt in een schetsontwerp voor de Duurzaamheidsroute A35.
We gaan graag met u en andere betrokken inwoners en ondernemers in gesprek over dit schetsontwerp. We nodigen u daarom van harte uit om op dinsdagavond 30 november (19.00 – 21.00) mee te luisteren, te kijken en te praten in een online bijeenkomst.
Meld u hier alvast aan
Wat hebben we opgehaald?
In totaal hebben 650 mensen de online enquête ingevuld, hebben we meerdere ideeën op de interactieve kaart ontvangen en hebben meer dan 200 mensen bij de lokale gesprekken hun ideeën en wensen gedeeld. Op basis van al deze opgehaalde informatie zijn we aan de slag gegaan met het uitwerken van bouwstenen voor de Duurzaamheidsroute A35.
De afgelopen maanden konden geïnteresseerden op verschillende manieren meedenken over de Duurzaamheidsroute A35. In totaal hebben er ruim 650 mensen de online enquête ingevuld, hebben we meerdere ideeën op de interactieve kaarten ontvangen en hebben we met meer dan 200 betrokken inwoners (online) gesprekken gevoerd over de Duurzaamheidsroute A35. Op deze verschillende manieren hebben we waardevolle informatie opgehaald over geschikte locaties voor de opwek van duurzame zonne-energie, randvoorwaarden en mogelijke ontwerpen. Deze informatie leggen we naast de geldende veiligheidseisen en het bestaand provinciaal en gemeentelijk beleid.
Dit alles heeft geleid tot een aantal bouwstenen. Deze bouwstenen vormen de basis van de ontwerpfilosofie voor de Duurzaamheidsroute A35. Zo gaven veel inwoners aan een voorkeur te hebben voor een zonnewand. Maar ook het plaatsen van zonnepanelen als een strook langs de rijkswegen of op een talud waren volgens velen goede opties.
We hebben geluisterd naar uw wensen, maar ook naar uw zorgen, bijvoorbeeld over de weerkaatsing van geluid, over de biodiversiteit, het tegenhouden van geluid en eventuele schittering van het licht dat op de panelen valt. Dit nemen we serieus. Het is nu belangrijk dat we eerst kijken of de Duurzaamheidsroute economisch haalbaar is en oplevert wat nodig is voor de aangrenzende gemeenten in het kader van de klimaatdoelstellingen. In een planfase zal vervolgens nader effectonderzoek gaan plaatsvinden.

Een selectie van bouwstenen die tot stand zijn gekomen tijdens de participatiebijeenkomsten. Op basis van onder andere de bouwstenen wordt de Duurzaamheidsroute A35 ontworpen.
Het eerste schetsontwerp, wat is dat?
Alle ideeën, wensen en zorgen zijn verzameld en verwerkt in een eerste schetsontwerp. Dit is een visueel ontwerp dat laat zien hoe de opwek van duurzame zonne-energie langs de rijkswegen eruit zou kunnen komen te zien. Er ligt een schetsontwerp voor de gehele Duurzaamheidsroute A35. Dit omvat het traject N35/A35, van Nijverdal tot en met Enschede en het deel A1 bij Buren-Hengelo. Hier ligt dus nog niets vast, maar het is een eerste praatstuk om te verkennen wat mogelijk is.
Het eerste schetsontwerp voor de Duurzaamheidsroute A35 is in samenwerking met experts ontworpen op basis van de bouwstenen die met uw input (wensen en ideeën) zijn ontstaan.
Het ontwerp voor de Duurzaamheidsroute bouwt voort op het idee van de A35 als een meanderende weg. Een weg die goed is ingepast in de landschappen van Twente. Het landschap en haar karakteristiek langs de weg vormen de basis voor het opwekken van duurzame zonne-energie.

Een schetsontwerp van de Duurzaamheidsroute A35 in de gemeente Hengelo.
Buitengebied en stedelijk gebied langs de route
In de buitengebieden staat de ervaring van het landschap voorop, zonnepanelen kunnen worden ingepast in de directe omgeving van de weg onder voorwaarde dat ze het uitzicht vanaf de weg niet belemmeren. In de stedelijke landschappen wordt nadrukkelijker een relatie gezocht tussen de weg en energieopwek. Hier maken we een onderscheid tussen stadsranden en bedrijventerreinen. In de stadsranden is vooral plek voor zonnewanden en wallen en wordt de combinatie met het groene karakter van de randen gezocht. Rondom de bedrijventerreinen wordt vol ingezet op energie en wordt de omgeving onderdeel van de Duurzaamheidsroute A35.
Wilt u meepraten over het schetsontwerp, als omwonende, weggebruiker of ondernemer langs de route? Dan nodigen wij u van harte uit om tijdens de online bijeenkomst op 30 november hierover met ons mee te praten. Meld u hier aan.
Hoe gaan we nu verder?
Het project bevindt zich nog steeds in de verkenningsfase. Dat houdt in dat we samen met u aan het onderzoeken zijn of de opwek van voldoende duurzame zonne-energie langs de rijkswegen haalbaar is. Uw reacties en ideeën tijdens de online bijeenkomst op 30 november nemen we mee in de verdere uitwerking van dit schetsontwerp. Ook kunt u nog tot één week na de bijeenkomst uw reactie achterlaten op de website.
Daarna zal het schetsontwerp op verschillende haalbaarheden worden getoetst, bijvoorbeeld of het wel voldoende energie oplevert, of de kosten niet hoger zijn dan de baten, enz.. Uiteindelijk nemen de bestuurders van de verschillende gemeenten een gezamenlijk besluit over het wel of niet door laten gaan van dit pilotproject.
Lees meer over de projectplanning en agenda op de website.