Vervolg participatieavonden
In de maanden oktober en november hebben we verschillende participatieavonden georganiseerd over de duurzaamheidsroute A35. Het is tijd om concrete plannen te maken en u kon daarover meedenken. Samen met onder meer de zes betrokken gemeenten hebben we niet alleen waardevolle inzichten gekregen, maar ook veel vragen ontvangen. Tijdens een online bijeenkomst eind februari praten we u graag bij over de keuzes we hebben gemaakt op basis van uw inbreng. De datum en het programma ontvangt u via de nieuwsbrief in januari.
Lichthinder
Tijdens de participatiebijeenkomsten werd er regelmatig gevraagd naar mogelijke lichthinder door de zonnepanelen langs de weg. Samen met TNO heeft Rijkswaterstaat vuistregels opgesteld waarmee een inschatting gemaakt kan worden van hinder voor weggebruikers door lichtreflectie. Met deze regels kan Rijkswaterstaat, als dat nodig is, besluiten om extra onderzoek te doen naar lichtreflectie en of er maatregelen nodig zijn langs de duurzaamheidsroute A35. Er wordt nog onderzocht hoe lichtreflectie specifiek voor dit project een rol speelt. Of er aanvullende maatregelen nodig zijn om lichtreflectie te beperken is dus nog niet zeker, maar het wordt goed onderzocht en zoveel mogelijk beperkt.
Netcongestie
Het elektriciteitsnet is op veel plekken in Nederland overbelast, ook in Twente. Meerdere omwonenden vrezen dat hun eigen zonnepanelen worden uitgeschakeld als de zonnepanelen van de duurzaamheidsroute te veel stroom opwekken. Uit navraag bij Enexis blijkt dat er niet vanzelfsprekend een directe link is tussen de energieopbrengst van de zonnepanelen van de duurzaamheidsroute en het uitschakelen van particuliere zonnepanelen.
Zonnepanelen hebben een soort bescherming genaamd omvormers. Als het lokale stroomnet te druk wordt, kunnen deze omvormers automatisch uitschakelen om schade aan je apparaten te voorkomen. Meestal gebeurt dit bij een lokaal probleem, zoals bij problemen in de straatkabels of in je eigen installatie.
Grote zonneprojecten voegen hun elektriciteit vaak ergens anders in het elektriciteitsnet in. Dit heeft wel invloed op het totale net, maar meestal niet direct op het uitschakelen van zonnepanelen van particulieren in de buurt van het project. Dit verschilt van plek tot plek. Het kan dus per locatie net anders zijn. Het uitschakelen van zonnepanelen heeft vaak te maken heeft met lokale omstandigheden en niet alleen met grote zonneprojecten.
Planvorming
De project duurzaamheidsroute A35 is er een van de lange adem. Tijdens de participatiebijeenkomsten waren er veel vragen over het traject. In 2021 was er ook een participatieronde, toen zat het project in de verkenningsfase. Ondertussen zijn we aangekomen bij de planvorming. Dit betekent dat de doelen en prioriteiten uit de verkenningsfase worden uitgewerkt tot een concreet voorstel. Het projectteam onderzoekt de plekken langs de A35 (en delen van de A1 en N35) waar we zonne-energie kunnen opwekken. Dat doet ze binnen de regels van de provincie, gemeenten en waterschappen. We willen bijvoorbeeld dat deze energieplannen passen in de plannen van de gemeenten. Ook leggen we vast wat er allemaal nodig is om deze energieprojecten te realiseren. We bekijken hoe we de grond goed kunnen gebruiken zodat het past bij het lokale beleid en goed in de omgeving past.
Tegen februari 2024 nemen bestuurders van de verschillende overheden gezamenlijk beslissingen over welke stukken grond langs de A35 gebruikt kunnen worden voor de duurzaamheidsroute. Daarbij bespreken ze ook de zorgen en suggesties die tijdens de participatiebijeenkomsten zijn meegegeven. De uitkomsten hiervan koppelen we eind februari aan u terug tijdens de online bijeenkomst. Vervolgens wordt dit uitgewerkt tot een projectbesluit.
Het projectteam van de duurzaamheidsroute wenst u fijne feestdagen en een gelukkig 2024.
De volgende nieuwsbrief zal in januari verschijnen. Daarin vindt u de datum en het programma van de online bijeenkomst en beantwoorden we meer vragen uit de participatieavonden. Bij vragen kunt u mailen naar energieoprijksgrond@wrs.nl