Terugkoppelingsbijeenkomst
Op 29 februari van 19:30 tot 21:00 organiseren we een online terugkoppelingsbijeenkomst via een webinar. Tijdens het webinar bespreken we de input van de participatieavonden in oktober en november, wat daarmee is gedaan en hoe het project wordt vervolgd. Mensen vanuit Rijkswaterstaat, RVO en een aantal gemeenten zullen aan het woord komen. Via deze link kan u zich aanmelden. Voorafgaand aan het webinar ontvangt u een link voor deze online terugkoppelingsbijeenkomst.
Veiligheid
De duurzaamheidsroute strekt zich uit over een lange afstand en bestaat niet uit aaneengesloten zonnevelden. Meerdere bewoners vroegen zich tijdens de participatieavonden af hoe we gaan zorgen dat de Duurzaamheidsroute veilig is. Denk aan brandveiligheid, maar ook het voorkomen van vandalisme door bijvoorbeeld graffiti. Rijkswaterstaat organiseerde laatst een Webinar over veiligheid van zonnepanelen langs de (snel)weg. Deze is hier te zien en een uitgebreid verslag vindt u hier.
De duurzaamheidsroute is een pilot project en onderdeel van het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER). In het OER programma (en de voorloper Hernieuwbare Energie op Rijksgrond) lopen meerdere projecten. Een aantal van deze projecten zijn in een verder stadium dan de duurzaamheidsroute A35. Hier is al actief onderzoek uitgevoerd met betrekking tot de veiligheid.
Op basis van deze onderzoeken zijn er extra voorwaarden gesteld aan de ontwikkelaars, dit zijn de partijen die de zonnevelden gaan aanleggen en beheren. Zo zijn er naast de gebruikelijke richtlijnen voor snelwegen bijvoorbeeld obstakelvrije zones die afhankelijk zijn van de maximumsnelheid op de snelweg. Er zijn ook aanvullende eisen opgenomen die het risico op het ontstaan van brand verminderen, de impact van een eventuele brand verkleinen en zorgen voor goede incidentbestrijding. Daarnaast is het sinds 2022 verplicht om een ijzeren hekwerk van minstens 1,80 meter hoog rondom een zonnepark te plaatsen. Dit verkleint de kans op vandalisme.
Zon op daken
Een andere veelvoorkomende vraag is of het echt nodig is om zonnepanelen langs de A35 te plaatsen en of dat het mogelijk is om in plaats daarvan alle daken vol te leggen met zonnepanelen.
Om de energie die wij verbruiken duurzaam op te wekken zijn er zonnepanelen op daken nodig en ook op gronden zoals langs de snelwegen A35 en A1. Er wordt al volop ingezet op zon op dak in Twente. Dit is onderdeel van de Regionale Energiestrategie Twente. De maximale opwekpotentie van zon op dak is in Twente in totaal 377 GWh per jaar. Dit totaal wordt gehaald als de maximaal beschikbare dakoppervlakte (30% van alle daken groter dan 300 vierkante meter is geschikt) wordt voorzien van zonnepanelen. De Twentse ambitie is om in 2030 1.500 GWh per jaar duurzaam op te wekken. Alleen zon op dak is dus niet voldoende. De doelstelling voor zon op daken valt buiten de scope van de Duurzaamheidsroute A35.
Dat niet alle daken geschikt zijn voor zonnepanelen komt met name doordat veel loodsen, bedrijventerreinen en winkelcentra een te zwak dak hebben. Daarnaast liggen in de meeste bedrijfspanden goederen opgeslagen. Die hebben waarde en zijn verzekerd tegen brand of andere schade. Verzekeraard vragen een hogere premie bij zonnepanelen en stellen bijvoorbeeld extra eisen aan de brandwerendheid van het dak, waardoor de kosten oplopen.
Eén traject voor financiële participatie
Bij het onderwerp financiële participatie werd een aantal keer gevraagd waarom er is gekozen voor één vorm van financiële participatie. Het project Duurzaamheidsroute A35 is een project dat zich uitstrekt over 6 gemeenten en als één geheel wordt voorbereid. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de planologie. We maken 1 projectbesluit en niet 6 afzonderlijke plannen. Dat verhoogt de samenhang en de ruimtelijke kwaliteit van het plan. Het verhoogt naar verwachting ook de haalbaarheid in de uitvoering. Het hele plan bevat veel verschillende bouwstenen die als geheel haalbaar moeten zijn. Het is dan ook de bedoeling om het project zoveel mogelijk als één geheel ter uitvoering aan de markt aan te bieden. Die gezamenlijke aanpak is kenmerkend voor het project.
Ook voor de keuze van de spelregels voor financiële participatie kiezen we voor een projectaanpak. Dat is duidelijk naar zowel de ontwikkelaar van het project (die krijgt met één regeling te maken), maar ook naar omwonenden die overwegen deel te gaan nemen (voor iedereen gelden dezelfde spelregels, ook voor de buren die misschien net over de gemeentegrens wonen). Hiermee creëren we een gelijk speelveld voor iedereen die mee wil doen aan de Duurzaamheidroute A35.