Vorig jaar is tijdens de voorverkenningsfase middels een geschiktheidsanalyse in de midden– en zijbermen, knooppunten, aansluitingen en aangrenzende gronden van de betreffende wegen gezocht naar ruimte voor zonneparken. Hierbij is een zoekgebied van 500 meter aan weerskanten van de rijkswegen gehanteerd. Aan de hand van de ruimtelijk gezien geschikte gronden zijn gericht gesprekken aangegaan met de projectpartners. Tijdens deze gesprekken werd bepaald of deze gronden met in acht neming van hun visie en beleid meegenomen konden worden om nader te onderzoeken in de verkenningsfase. Deze geschiktheidsanalyse heeft geresulteerd in heldere geschiktheidscriteria en een afgebakende scope. Deze scope vormt het uitgangspunt voor de huidige verkenningsfase.
Het project bevindt zich momenteel in de verkenningsfase. Het doel van de verkenningsfase van dit project is om te komen tot een gedragen set aan ruimtelijke ontwerpuitgangspunten en concrete percelen waar zonne-opstellingen aan moeten voldoen binnen de fysieke scope van het project. Het landschapsarchitectenbureau Feddes/Olthof werkt verschillende mogelijke ontwerpvarianten uit. Dit ontwerptraject is participatief. U kunt dus meedenken over het ontwerp en aangeven welke aspecten van de verschillende mogelijke ontwerpvarianten u aanspreken. Onder ‘Mijn gemeente’ kunt u zien hoe en wanneer u kunt participeren.
Met het project wordt een maximale opwek van hernieuwbare energie nagestreefd. De beschikbare ruimte moet dus zorgvuldig benut worden. Hierbij is het van belang dat het ontwerp passend is bij de lokale weg typologie en landschappelijke karakteristieken en met een samenhangende en eenduidige beeldtaal is vormgegeven. Daarbij worden de kwalitatieve uitgangspunten gehanteerd zoals deze ook zijn vastgesteld bij de Regionale energiestrategieën NHN en NHZ, aangevuld met kwalitatieve uitgangspunten waar de projectpartners of de omgeving waarde aan hechten.
Het project Energieroute Noord-Holland omvat 5 snelwegen van het hoofdwegennet (A9 A5 A22 A2 A1). De A9 loopt van de A1 bij knooppunt Diemen via de zuidwestelijke flank van Amsterdam, Haarlem en IJmuiden naar Alkmaar. De A5 verbindt de A10 vanaf de Coentunnel via knooppunt Raasdorp (A9) met de A4 (knooppunt de Hoek). De A22 betreft de gehele lengte vanaf knooppunt Velsen tot knooppunt Beverwijk, inclusief de Velsertunnel, gelegen onder het Noordzeekanaal. Daarnaast wordt het deel A2 van knooppunt Holendrecht tot knooppunt Amstel en het deel A1 van knooppunt Diemen tot knooppunt Watergraafsmeer meegenomen in dit project. In het kaartje hieronder is het projectgebied weergegeven.
Dit formulier bestaat uit en kost ongeveer 5 minuten om in te vullen.
Je kunt hier bepalen waar je een punt (marker) op de kaart wilt plaatsen. Klik ergens op de kaart om dit punt te selecteren of Zoek op een adres of postcode
Nieuws Projecten Kennis en lessen Samenwerking Spelregels Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.