Het OER-project ‘Zon en wind langs de A28 Amersfoort-Utrecht’ is gestart met een voorverkenning in september 2022. De verkenningsfase is gestart in 2023. Op deze pagina vindt u meer informatie over de verschillende fasen en technische onderzoeken naar wind- en zonne-energie in dit project.
Het voortraject
Voordat het OER-programma in beeld was, is in 2020 is een quick scan uitgevoerd namens alle betrokken gemeenten. In 2021 en 2022 zijn eerste haalbaarheidsonderzoeken wind- en zonne-energie uitgevoerd in opdracht van gemeente De Bilt en de Regionale Energiestrategie (RES) Amersfoort. Hieruit blijkt dat er waarschijnlijk mogelijkheden zijn voor het realiseren van windenergie en zonne-energie. Op 25 juni 2021 heeft de gemeente Zeist, ook namens de gemeente Amersfoort, Leusden en Soest een aanvraag ingediend voor het OER-Programma. Deze aanvraag is door het ministerie van EZK gehonoreerd en dit vormde de basis voor de start van het OER-project 'Zon en wind langs de A28 Amersfoort-Utrecht'. Naast de gemeenten, provincie, ministerie van Defensie en Rijksorganisaties zijn ook de RES U16 en RES Amersfoort betrokken bij dit project.
Op 27 juni 2023 is de intentieverklaring getekend voor de verkenning van windturbines en zonnepanelen langs de A28 en op het defensieterrein Vlasakkers en Leusderheide. Dit is gedaan door alle betrokken partijen: de 6 gemeenten, de Provincie Utrecht, Defensie, ProRail en Rijkswaterstaat. Vanaf dat moment is de verkenningsfase gestart.
Verkenningsfase
Dit OER-project bevindt zich in de verkenningsfase. In deze fase verzamelen specialisten informatie of en hoe in dit gebied wind- en zonne-energie kan worden opgewekt. Deze onderzoeken zijn meer in detail dan de eerdere onderzoeken die zijn gedaan door De Bilt en de RES Amersfoort. Op basis van die informatie neemt de stuurgroep een besluit over de volgende stap van het project. Sinds begin 2024 is ProRail geen onderdeel meer van dit project omdat er geen mogelijkheden zijn voor duurzame opwek op hun gronden.
Meer informatie over de verschillende fases in een OER-project.
Technisch onderzoek
Het projectteam heeft onderzoek gedaan naar de effecten van windturbines langs de A28 en de defensieterreinen Leusderheide en Vlasakkers. De onderzoeken gaan over welke effecten geluid en slagschaduw van de turbines hebben op de omgeving, de veiligheid van de turbines en de energie-opwek. Het onderzoek is gedaan met ‘onderzoeksopstellingen’ die voor verschillende maten, aantallen en plekken van moderne windturbines laten zien welke effecten die op de omgeving hebben.
Er worden nog onderzoeken gedaan naar luchtvaart (de effecten op radar voor luchtverkeersleiding), ecologie (de effecten op onder andere vogels en vleermuizen) en de inpassing in de defensieterreinen (onder andere de combinatie met het gebruik van de terreinen voor helikopters en oefeningen). Daar kunnen nog wijzigingen uit voortkomen die invloed hebben op waar turbines kunnen komen en welke afmetingen ze kunnen hebben. Daar worden dan opnieuw slagschaduw-, geluid- en externe veiligheidsberekeningen voor gedaan. Ook wordt in deze fase het onderzoek naar zonne-energie langs de snelweg uitgevoerd.
In het najaar van 2024 nemen het Rijk, de betrokken gemeenten en de provincie een besluit of en hoe het project verder kan. Dat doen zij op basis van de haalbaarheid voor zonne- en windenergie die uit de onderzoeken komt. Het projectteam werkt een aanpak uit voor dit vervolg. Centraal daarin staan een vervolg op het eerdere ecologisch onderzoek en de inpassing in de defensieterreinen. Deze aanpak omschrijft ook de rol en invloed van de omgeving op de inpassing van het project en het lokaal eigendom. In dit proces wordt duidelijker welke turbines waar het beste passen. Bij positief besluit wordt de voorbereiding gestart om een partij te vinden die het project verder zal ontwikkelen, exploiteren en beheren. Hierbij is het streven minimaal 50% lokaal eigendom. De uitvraag wordt in overleg met de betrokken overheden vormgegeven.
De onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan:
Zonne-energie
Het projectteam onderzoekt waar aan beide kanten van de A28 zonnepanelen aangelegd kunnen worden. Daarvoor kijkt het projectteam naar terreinen van de overheid, in een straal van 500 meter vanaf de weg. Het projectteam maakt ontwerpschetsen van installaties met zonnepanelen. Het team onderzoekt de mogelijkheden op geluidsschermen, overkappingen (Zeist) en locaties bij/langs de snelweg. Ook terreinen van overheden die direct grenzen aan de snelweg worden onderzocht. Bij de onderzoeken voor zonne-energie ligt de focus op ecologie, bodem en de inpassing in het landschap.